top of page

עקבו אחרי גם ברשתות ובחנויות

  • Facebook Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

הרשמו לקבלת עדכון על פוסט, במייל

פוסטם אחרונים

תחומי ענין בבלוג:

חנוכה - חג האורים

ימי החנוכה, חג חנוכת מקדשנו,

כמוהו אין יום טוב לשמח לבנו,

לילה ויום סביבוננו יסוב,

סופגניות נאכל בו לרוב.

הדליקו, האירו, נרות חנוכה הרבים

על הנסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים.

מהן הסופגניות ומה מקורן? הארכאולוגיה וספר "קדמוניות התלמוד" מגלים לנו את מאכלי התקופה: עוגייה הלנית מתוקה וספוגית שנקראה "סופגנין" שמובנו ביונית - "ספוג". היא הייתה עשויה מדבש, שמן וקמח לבן ודומה מאד לסופגניות החנוכה הישראליות.

Photo by Heather Schwartz on Unsplash


לביבות נאכלות בכל מקום בחנוכה. בדרך כלל הן עשויות מתפודים (שהנם מאכל חדש מבחינה היסטורית). האגדה מספרת כי בזמן שהמכבים יצאו למלחמותיהם, הכינו בני משפחותיהם בעורף את אכלם: לביבות מטוגנות מבצק, אפשר היה להכינן בחפזון, לחמם בקלות והן היו טעימות ומשביעות, ושמשו מזון עקרי ללוחמים. כך הפכו עוגות מטוגנות מכל המינים למאכל מסורתי בחנוכה, אם כי סוגם שונה מאד בכל קהילה וקהילה. מטוגנות בשמן - לזכר השמן שנמצא בבית המקדש.

Photo by rawpixel.com on Unsplash


גם אווז מוגש בחנוכה, אולי משום שחנוכה היא העונה לאכילת עוף זה, ואולי בגלל חגיגיותו, ואולי משום שאף המכבים נהגו לחגוג את ימי שמחתם בבשר אווז ותפוחים. (יוספוס פלוויוס מספר על סעודות מפוארות שנערכו לחוג את נס החנוכה). מכל מקום, תפוחים, רסק תפוחים, אווז ולביבות מצויים בכל בית בכל קהילה ישראלית.

Photo by Clem Onojeghuo on Unsplash


יינות היו חלק ממשקאות המכבים. לעתים היו מבושמים בשרף (מור) ריחני, ואולי מכאן גם מקורו של יין השרף היווני ששותים גם כיום. הם נהגו לתבל יינותיהם בקינמון, זעפרן ומיץ רימונים (ככתוב בשיר השירים: "אשקך מיין הרקח מעסיס רימוני"). יינות חמים ומבושמים מוגשים במרבית מסיבות החנוכה בישראל.



מולי בר דוד – ספר בישול פולקלורי – חנוכה

ואני ממליצה בחום להכנס ולעקוב אחריי באינסטוש, אתם לא שם עדיין????... ♥

אסנת


ארכיון פוסטים

bottom of page